tirsdag 14. september 2010

Hagebøker...

 ...men ikke av den vanlige typen! Jeg har nettopp lagt fra meg Den glemte hagen av Kate Morton, og plukket opp The Secret Garden av Frances Hodgson Burnett. Begge anbefales herved på det varmeste (selv om jeg bare har kommet til side 94 i sistnevnte)!
Burnett publiserte deler av The Secret Garden (Den hemmelige hagen) våren 1910 som en slags serie, mens boken ble utgitt i 1911. Boken handler om vesle Mary Lennox, en svært bortskjemt liten britisk jente som lever sine første år i India der hun bor sammen med sine foreldre. Foreldrene dør i en epidemi, og lille Mary sendes avgårde til en gammel og, for henne, ukjent onkel i England. I begynnelsen av boken (i hvert fall frem til side 94!) møter man aldri onkelen, men man får høre ad omveier at hans kjære omkom i et tragisk uhell i en hemmelig hage på godset, og at han av den grunn låste hagen og gravde ned nøkkelen. Mary blir straks nysgjerrig, til tross for at hun har oppført seg temmelig apatisk tidligere, og løper rundt på godset for å finne den hemmelige hagen, og ikke minst; nøkkelen. I tillegg hører hun til stadighet merkelige lyder, men ingen andre kan høre dem.
Den glemte hagen ble utgitt i 2009, og er Mortons andre bok (etter Tilbake til Riverton). Handlingen er delt inn i tre tidsrom; århundreskiftet 1800-1900, 1970-årene og nåtiden (2005). I 1913 blir en liten jente funnet på en kai i Australia, helt alene uten foreldre til å passe på seg. Hun blir tatt hand om av en familie som gir henne navnet Nell. Kun en barnekoffert med noen få eiendeler kan fortelle om hennes tidligere liv. I 1975 reiser Nell Andrews til England for å søke sannheten om sitt opphav. Hennes søken fører henne til tettstedet Cornwall, og godset Blackhurst, som tidligere var i den aristokratiske familien Mountrachets eie. I 2005 dør Nell, og hennes barnebarn arver et hus på denne eiendommen. Med huset følger også den glemte hagen. Boken er full av overraskelser og kan knapt legges bort når nattetimene blir små.

Jeg vil mene at det bare er de engelske godsene med de tilhørende hager som er de eneste likhetstrekkene mellom disse bøkene.

Helt siden NRK begynte å reklamere for Bokprogrammet som skal gå hver tirsdag klokken 21.30-22.00 på NRK2, har jeg ergret meg over at vi mangler nettopp denne kanalen. Programmet har fått kritikk for å være "televisuelt paddeflatt, dominert av keitete kamerainnstillinger og vasne vekselskudd. Radio på tv.". Jeg er sikker på at jeg ville vært uenig :) Det gjenstår å se; for de som har NRK2, vel å merke!

It is astonishing how short a time it takes for very wonderful things to happen.
- Frances Hodgson Burnett

1 kommentar:

Karoline sa...

Eg ELSKER bøker om gamle, britiske gods, store kjoler og kjekke herremenn, store hager og ordentlig engelsk stemning! Har lest den glemte hagen, men den andre boka hørtes også veldig spennende ut. Kanskje eg låne den på biblioteket i morra og tar den med til Kreta :) Har kjøpt "Mofongo" av Cecilia Samartin som eg skal ha med også, glede meg til å lese den.

Har du lest Twilight enda?? Eller var det bare en bortkastet gave fra mamma og pappa? :O