tirsdag 15. februar 2011

Minner

For noen dager siden tikket det inn en tekstmelding fra min søster. Hun husket ikke et eneste minneord som hun kunne skrive i minneboka til venninnens datter på seks år. Som småjenter flest hadde også jeg minnebok da jeg var liten. Faktisk opptil flere stykker, de var svært populære bursdagsgaver en tid, og er det vel kanskje ennå? Min første minnebok var liten og kvadratisk med en rosa rose på fremsiden. Nå befinner boka seg nedpakket i en stor, brun eske sammen med andre dagbøker, notisbøker og ja, minnebøker. Det første minneordet som falt meg inn var

Som hvite svaner på havets bølge
må hell og lykke deg alltid følge

I dag googlet jeg "minnebok" og fant denne sjarmerende presentasjonen av en minnebok fra 1960. Ta en titt - du kan bla i boka!

Bildet nedenfor er av en minnebok fra 1930, trykk på bildet - det er en link til en super blogg jeg kom over i dag!
 I 1930 skrev de minneord som dette:

When rocks and rills devide us
and you no more I see,
just take a pen and pencil
and drop a line to me

2 kommentarer:

Karoline sa...

Åh, så fin den lille boka var! Du må lage en minnebok no i voksen alder og få alle vennene dine til å skrive i den :) Koselig å se i når man blir gammel!
Eg skrev det svane-diktet til boka, håpe ho syntes det var fint :p Sendte mld til mamma også for å spørre, og ho sa akkurat det samme. E visst svane-diktet som e det mest populære :D

Ha en fin dag!

Anonym sa...

Eller: Roser er røde, fioler er blå. Druer er søte, og du likeså. Klem fra mamma.