fredag 17. september 2010

Hawaiirose

Jeg har kjøpt meg en hawaiirose til halv pris. Av en eller annen grunn får jeg litt harry-følelse av navnet "hawaiirose", men blomsten er langt fra harry (kanskje bortsett fra at de mørkegrønne bladene er så blanke at de kan ligne litt - bare bittelitt - på bladene til en plastblomst..). Anyway, jeg fortalte mamma om mitt nyinnkjøp, og fikk da beskjed om at hawaiirosen har svært vanskelig for å trives, da den kaster knoppene sine dersom ikke alt er perfekt. En snobbete blomst, altså. Langt fra harry, som sagt.
Så nå har jeg googlet etter stelletips, og blant annet funnet ut at hawaiirosen

- bør stå i øst- eller vestvendt vindu
- ikke må tørke ut, for da faller knoppene av
- heller ikke må stå i vann, for da får ikke røttene luft og vil råtne
- ikke tåler trekk
- krever mye lys
- mister knoppene ved miljøforandring, man må derfor ikke flytte på den hit og dit
- ikke må snues etter solen i vinduet, for da vil knoppene snu seg etter lyset og praktisk talt vri hodet av seg selv og falle av

De to siste punktene er vel to sider av samme sak. Knoppene vrir seg etter lyset, og faller dermed av.

Mon tro hvor lenge denne vil vare her hos oss, med sørvendt vindu, litt trekk i ny og ne fra verandadøra, lite lys nå som vinteren er på vei og vanning når jeg husker?

1 kommentar:

Karoline sa...

Haha, tror den hadde dødd veldig fort her i huset i allefall! Virker som en veldig krevende og vanskelig plante, så masse lykke til :D Vet den kommer til å trives hos dokker i allefall, du må holde oss oppdatert! :)

Eg drar snart til Kreta! Ha en fin uke :) Hils Fred og Arn.

Klemifleng.