lørdag 19. mars 2011

De første skoene

Minien åler seg fremover på magen, og som mamma betrakter jeg det hele med en liten klump i halsen. Var denne lange og aktive gutten virkelig min lille apekattbaby som bare låg i en liten krøll på brystet mitt for kun få måneder siden? Som bare lagde små pustelyder og smattet så søtt med tunga når han drakk melk? Min lille mini som i begynnelsen ikke en gang var klar over at han hadde armer og ben han kunne bruke? Tiden flyr, det er nok min egen mamma og pappa noen av de første til å skrive under på. De har tross alt tre barn som alle er over 20, noen nærmer seg til og med 30... Jeg har tidligere vist dere et bilde av mine første sko..
De er sånn herlig slitt på tuppen etter aktiv kryping ;) Nå er det snart på tide at vår lille mini får sine første sko. Sine første ordentlige sko, må jeg vel tilføye, siden jeg falt for fristelsen og kjøpte et par rimelige vintersko fra H&M like før jul, sånn mest til pynt. Denne gangen skal skoene være solide og gode for små ben som ikke har satt nevneverdige spor etter seg til nå. Fotspor på bakken altså, spor i hjertet er det fullt av. Da jeg gikk på videregående skole og arbeidet deltid i en skobutikk, fikk jeg litt kjennskap til småbarn og sko. Svært mange foreldre kjøpte de første skoene for store, det var mange som siktet seg inn på skoene som var både et og to nummer større enn de vi anbefalte. Det er ikke så lurt. Selv om det er fristende, siden de små tross alt vokser så fort og skoene kanskje er i dyreste laget til at de kun måler rundt fjorten centimeter. De første skoene blir nok ikke brukt eviglenge, og de er nok uforholdsmessig dyre (dersom man ikke går for H&M sine stive typer), men de er fantastisk søte og blir et minne for livet. Dessuten, og ikke minst, skal de være der det skjer når minien tar sine første skritt ut i den store verdenen. Da er det greit at tåa ikke sleper i bakken fordi skoene er to-tre centimeter for lange!

Det er også viktig at skoene er store nok. Et forskerteam fra Sveits undersøkte ute- og inneskoene til 248 barn, og over halvparten av uteskoene var for små i forhold til foten som skulle passe inni. Bare 13,3 % var for store. Blant inneskoene var seks av ti for små og bare én av ti for store. Barna er ikke så flinke til selv å si ifra om skoen trykker, bokstavelig talt, så her må foreldre være observante og ta ansvar. Dersom skoene i tillegg er dyre, er det nok fristende å satse på at de "holder ut sesongen" før de skiftes ut. Det vil imidlertid kunne betale seg i hallux valgus, en tilstand der stortåa bøyer seg med tåtuppen mot de andre tærne. Damer som presser føttene ned i sylspisse pumps kjenner nok til fenomenet. Men da er det selvvalgt. Små barn bør få slippe! Rådene er altså klare: Mål barnets fot opp mot skoene helst én gang i måneden. Og når man kjøper sko til barnet; gjør det etter mål og ikke skonummer. Det er nemlig veldig stor forskjell på numrene hos de ulike produsentene. Ha barnet med for å prøve! Og husk, gutter har generelt bredere fot enn jenter. Flere tips kan du lese her og her. Sånn, det var dagens tale. Hva synes du om de fine skinnskoene fra danske Bisgaard?

Jeg er i skomodus for tiden, for jeg har nettopp kjøpt meg MBT-sko til meg selv! Jeg har vært fascinert av disse skoene helt siden vårt første møte. Møte mellom skoene og meg, altså. Dels fordi jeg da syntes de var utrolig stygge, dels fordi helsebiten tiltalte meg - motpoler! Jeg har prakket MBT-sko på min bedre halvdel for et halvt år siden, og han er fornøyd, dog ikke uten ryggvondt. Men det skal sies at han kun bruker skoene inne på jobben sin. Jeg har kjøpt meg et par joggeskotypeaktige flotte og fargerike sko som er kjempestilige til skinny jeans og supre til fritidsklær. De er helt fantastiske, og jeg gikk lenge inne med dem før jeg brukte de ute. Mot bedre vitende dristet jeg meg ut på glatta med minien i bæreselen for et par dager siden, og det gjør jeg aldri igjen! De er såpeglatte! Da jeg kom hjem leste jeg i "instruksjonsboka" at de er veldig glatte - joda, det kan jeg skrive under på, gitt! Flaks vi kom hjem med helsa i behold, hehe *humor* -Jeg må liksom si ifra når jeg spøker, for jeg har en lei tendens til å bli misforstått.. Enkelte kaller det dårlig humor, ikke vet jeg ;p
Disse bildene er hentet fra MBT sin egen nettside. Siden det er så ille å gå på hardt og flatt underlag hele tiden, burde det ikke da produseres barnesko i Masai Barefoot Technology? Åpent spørsmål, folkens!

Her lover de sol for helga og vi skal avgårde på ski! Vi har fått lånt oss pulk for søndagen, og håper minien er i bedre form til da. Han har dessverre hanglet de siste par dagene med litt feber og hoste, men vi håper det snart er over. God helg!

1 kommentar:

Valgjerd sa...

fiiiine sko! Og ikke minst nydelige bilder på http://mittdrommebryllup.blogg.no/