mandag 21. mars 2011

Skitur med pulk 2

I går var det strålende solskinn her, så Timotei og jeg puttet minien ned i en lånt Fjellpulken, og dro av sted inn i skogen og endte opp ved Eriksvann. En nydelig tur! Jeg fikk fylt opp energilagrene mine og vel så det, så nå er jeg faktisk opplagt (ganske, i hvert fall) til tross for at minien var lysvåken klokka 5 i dag.. Sammenhengende søvn ble dermed mellom klokka 2 og klokka 5 på meg. Minien sovnet allerede klokka 19 i går kveld, så hans "søvnometer" er jeg ikke bekymret for. I skrivende stund ligger han i vogna på verandaen og sover, og jeg skriver innlegg i stedet for å ta meg en liten lur.
Vi byttet litt på å dra pulken, slik at vi begge kunne kjenne hvordan den var, og ikke minst; hvordan den oppførte seg sammenlignet med Nordic Cab'en, som vi tidligere har prøvd. Fjellpulken var veldig lett å trekke og den virket stabil. Egentlig ikke så veldig ulik Nordic Cab'en, men sistnevnte var nok litt tyngre. Det flotte med Fjellpulken er at den har en mye bedre liggestilling enn NC'en. Her må man rett og slett veie plass/funksjonalitet (NC'en er jo tross alt også sykkevogn, joggevogn og barnevogn i tillegg til pulk, og lagres som én pakke) opp mot bedre glid og liggestilling. Jeg tror kanskje vi lander på NC'en, mest for å spare plass. Minien trivdes dessuten like godt i den, og han fikk bedre utsyn i den også.
  
Været var helt fantastisk, sola skinte fra en nesten skyfri himmel og påskeharen lusket rundt i skogen. Heldigvis var det ganske god plass i løypa, sannsynligvis fordi det var knallsol på lørdag også, og kanskje fordi Birkebeinerrennet gikk av stabelen da. De raskeste løypegjengerne restituerte seg vel i hjemmene sine slik at vi pulktrekkere fikk stavre oss avgårde uten å føle at vi var alt for mye i veien ;)
På lørdag fikk Timotei litt luft under vingene, så mens han fløy paraglider trillet jeg og minien tur, en langt mer bedagelig fritidssyssel. Sola var så sterk at vi var nødt å skaffe minien solbriller. Han klaget høylydt når han fikk de på seg, men de kom godt med på skituren i går. Han er imidlertid ikke helt vant til å bruke dem, og jeg skjønner ham godt. Disse babysolbrillene er laget på en litt merkelig måte; øyevippene hans sneier glasset til stadighet og det er neppe videre behagelig når han skal blunke.
Dette er bilder av minien med snø under magen for første gang i hele sitt liv. Det var nok litt frustrerende siden hendene var gjemt under lag på lag med votter og kjeledress. Tålmodighetsprøve, får man vel si, siden han egentlig ville gripe tak i både ski og staver og aller helst putte de i munnen. Da hjelper det å leke borte-borte-bø (jeg har funnet ut at den leken egentlig kalles borte-tittei, men i nord er vi litt mer dramatiske og brøler samtidig som vi gjør en forferdelig grimase. Neida, riktig så ille er det ikke, ikke alltid;). 
I dag er det også sol, så minien og jeg skal komme oss ut om ikke så alt for lenge. Det er så deilig med denne spirende vårfornemmelsen man får av solskinn og små bekker på veiene. Det gjør meg egentlig ikke så mye at snøen smelter her, for om to små uker sitter jeg og minien på flyet som går nordover, og der skal vi ha en lang og deilig påskeferie med familie og venner og ski og appelsiner. Timotei kommer heldigvis etter når arbeidet tillater det.

Jeg har forresten sådd! Jordbær-stauder! Ingen sommer uten jordbær. Jeg simpelthen elsker jordbær! Erteblomster og agurker skal såes i april. Bilder kommer senere. Ha en herlig ukestart!

Korreksjon i ettertid: Nordic Cab'en har liggestilling - helt flatt! Det var visst bare vi som ikke forsto det (unnskylder oss med at vi ikke hadde bruksanvisning da vi leide den for et døgn..) :) Hurra! Da blir valget lettere!

2 kommentarer:

Karoline sa...

Så fine bilder! Ser at mini e blitt flinkere til å holde tunga på plass ;) Og så heldig dokker var med været! Her har det vært delvis overskyet hele helga, bart og ganske varmt.

Solbrillene var forresten veldig fine, men eg hadde blitt superirritert av å ha noe sånt på meg, og ikke minst blitt irritert over å ikke kunne putte noe som helst i munnen fordi alt e helt innpakka :p Håpe han blir en skikkelig utegutt :)

Ha en superduker uke!

Karoline sa...

SV: Jamen du skal jo ikke svare på de samme spørsmålene som meg, du skal jo svare på eg har lagd helt nederst i innlegget :) Da treng du ikke å være så stressa! Vil jo bare vite kordan insekt du vil ha som kjæledyr og sånt :D Kjempespennende! Forvente det innlegget i morra!

:D