torsdag 28. april 2011

Med sans for det nasjonalromantiske

Jeg har navnedag på 17. mai. Sammen med Kongen. Og jeg har vokst opp på gård med fjord og fjell og grønne daler. Og jeg har hatt laaaangt hår det meste av mitt liv. Jeg har sans for det nasjonalromantiske. Jeg vet riktignok ikke helt hvor det lange håret egentlig kommer inn, det er borte nå uansett, men jeg har vel tviholdt på det så lenge fordi jeg har hatt en forestilling om at jeg da er litt nærmere Bjørnsons bondefortelling om Synnøve Solbakken som vokste opp der det alltid var sol. I nasjonalromantiske omgivelser. Og (her kommer poenget) hun hadde garantert bunad på seg til hverdags!
Dette er en barnebunad fra Maxemilia, norsk design. De har mange fine drakter, både til gutt og jente helt opp til 18 år, i tillegg til en damedrakt. Jeg velger å kalle dette en drakt, da den ikke har stedtilhørighet.

Nå er jeg på jakt etter en feiende flott festdrakt til minien. Nasjonaldagen nærmer seg, og siden både jeg og Timotei har bunad, ville det vært fint om også minien kunne ha det. I tillegg står ikke mindre enn to bryllup for tur denne sommeren.
Denne festdrakten fant jeg på Finn.no, ubrukt visstnok, til snaue 500 kroner. Kanskje vi skal satse på den?

1 kommentar:

Anonym sa...

Heisann. Har også følt behov for å anskaffe bunad til lilleprinsen til 17.mai. Lette litt på finn.no, men fant ingenting (ser du har funnet en kjempefin en). Endte opp med en kjempeskjønn "name it" bunad: http://nameit.bestsellershop.com/NO/cat/kids-trump-twill-set--bunad-/289071/289073
Kjøpte også jakke til, ellers må jeg jo gjemme hele bunaden bort under en jakke som ikke matcher... Lykke til med letingen. Satser på at vi får en gutt til som også kan bruke den, evt selger vi den på finn, så blir den ikke så dyr likevel ;)

Ha en fin dag. Klemmer