søndag 6. juni 2010

Innkjøp på gang

Nå har vi endelig kjøpt bilstol til den lille (jeg strever med å få unnagjort så mange av innkjøpene som mulig nå mens Timotei er hjemme - til hans fortvilelse:). Vi har lett på internett, sett på NAF-tester og forhørt oss med fagfolk for å manøvrere gjennom jungelen av bilseter og besserwissere som mener hipp som happ om hva som anbefales. Det viktigste for meg har definitivt vært sikkerheten, både i front- og sidekollisjoner. Alt annet har liksom kommet i bakgrunnen. Og det er jo ikke så rart heller, når man vet at det hver dag dør to spebarn i trafikkulykker i Europa (kilde: NAF). Mange av ulykkene kunne vært unngått, dersom man hadde montert setet riktig...

Vi valgte Maxi Cosi CaBriofix med easyfix-base, en bilstol som har gjort det best av alle stoler de siste årene, og som fremdeles holder stand, selv om testen er fra 2007.
Det har vært (og er visst uit juni?) bilstoldager hos Barnas Hus, og vi kjøpte både sete og base til redusert pris. Vi var først usikre på om foten på basen (den stanga som skal gå i gulvet i forkant av setet) var lang nok til en Caravelle, og mens kjære Timotei løp ut for å teste, pepret jeg ekspeditrisen med en masse spørsmål om denne stolens funksjonalitet og trafikksikkerhet sammenlignet med andre stoler. Noe som har festet seg etter samtalen, var at spebarn tydeligvis svetter, og at gulp vises veldig godt på et svart sete, da melka er hvit... Jeg vet ikke helt om hun forsto mitt alvor da jeg stilte mine spørsmål - jeg ville vite hva som var inni stolen som beskyttet babyen i sidekollisjoner, stål eller kun plastikk? Dette fikk jeg ikke svar på, merkelig nok. Timotei regner med det er plastikk, og jeg skjelver av tanken. Heldigvis kjører vi svært lite. Setet har i hvert fall solskjerm! Se så fiiin!
Grunnen til at jeg kun viser bilder hentet fra Kids Room, er at vår stol fremdeles ligger inni emballasjen sin. Jeg er nemlig ikke 100 % overbevist om at dette er den aller beste stolen, til tross for utallige forsikringer fra Timotei, Forbrukerrådet og NAF.

I tillegg rakk vi en svipptur innom Biltema, og fant dette snasne balkongsettet!


Og hos oss ser det slik ut:
Vi hadde planer om å kjøpe treplatting til å legge på betonggulvet, men vi har ennå ikke funnet ut hva vi skal velge. Jeg fant esker med fem ruter á 30 cm x 30 cm, og i mitt hodet har det blitt til 1,5 kvadratmeter (noe så merkelig! ;) Da Timotei korrigerte meg, demret det plutselig for meg at vi måtte ha minst dobbelt så mange som jeg hadde beregnet, og da droppet jeg det like så godt.

I dag har vi spist middagen ute, og Timotei har smakt slush for første gang i sitt liv! (Nei, vi hadde ikke slush til middag, det var desserten, som vi riktig nok inntok rett før middagen..)

Og for de som lurer; Ja, Timotei hadde med seg en styler til meg fra England, en rosa! Bilder kommer senere, men allerede nå kan jeg si at den gjør underverker, jeg er blitt tryllekunstner!

Ha en fin uke - det går rykter om sol - sol - sol! Og jeg går inn i min nest siste uke før permisjonen, litt skremmende!

1 kommentar:

Karoline sa...

Endelig e bilstolen klar :) Eg tror dokker bare kan ha den dokker har, du stresse unødvendig mye no. Hvis det gang på gang e blitt bevist at den e blant de tryggeste og beste så e det bare å slappe av ^^. Kjempefin var den også!
E det mye igjen dokker mangle no?

Likte verandaen dokkers kjempegodt, skulle ønske vi også hadde en sånn en uten masse vinduer og med innsikt og utsikt til en veldig traffikert vei. Men, men - mye vil ha mer :p Blomstene våre har selvsagt dødd igjen, lure på om eg bare skal erstatte de med plastikk. Ser like fint ut, mindre styr.

Håpe du/dokker får en fin uke, og gratulere med en rosa styler :D