søndag 3. april 2011

En krevende utfordring

Har jeg nevnt at jeg har en søster? Hun med det fantastiske håret, de pene øynene og skostørrelse 39? Hun som til tider kan være krevende? Hun som er sykepleier? Ja, hun ja. Hun har sendt meg en utfordring. En krevende, sådan.. Hun fikk nemlig en utfordring selv, som gikk ut på å svare på en rekke spørsmål som ifølge henne var helt utrolig teite; favorittsminkemerke, favorittfarge og favorittfilm und so weiter. Jeg er for så vidt enig med henne i at man ikke lærer særlig mye om et menneske bare av å vite favorittfargen. Hun bestemte seg derfor for å lage egne spørsmål.. Sa jeg at hun var krevende?

1. Hvis du måtte høre på en spesiell lyd hver eneste dag resten av livet ditt, hvilken lyd skulle det være? 
Jeg kunne svart barnelatter, bølgeskvulp og slike ting, og det hadde sikkert gått bra for en veldig lang periode (spesielt med barnelatter), men resten av livet? Jeg svarer min egen pust! Den hører jeg jo allerede, og det har ikke plaget meg nevneverdig hittil, så det skal nok gå greit. Et fint tegn på at alt er som det skal være :)

2. Hva vil du helst kunne? Å fly eller å bli usynlig?
Enkelt. Å bli usynlig, vel! Da har jeg selv full kontroll, i motsetning til om jeg var i lufta, og jeg kunne undersøkt mange ting som ellers ikke lar seg gjøre, for eksempel hva folk gjør når de er alene i heisen ;) Dessuten finnes det substitutter for de som er ekstremt interessert i å fly, men ingen for de som er ekstremt interessert i å være usynlig. Å kle seg ut fungerer liksom ikke like bra..
 3. Hvis du fikk 1 million som du måtte bruke opp på 3 dager, hva ville du kjøpt? Du hadde allerede gitt 10 mill til veldedighet, så du kan ikke svare det.
De som har lest denne bloggen tidligere, vet at vi er på utkikk etter hus, så svaret her er også enkelt og greit; jeg ville latt millionen gå inn som egenandel i huset!
4.  Hvem ville du invitert på middag utav Hitler og Stalin? Hva ville du ha servert den slemme gjesten din? 
Hmmm, veldig vrient.
*googler*
"Stalins styre var preget av sterk personkult, ekstrem maktkonsentrasjon, og lite omtanke for de hardere konsekvenser av hans politikk. Stalin forsøkte å undertrykke enhver opposisjon gjennom et byråkratisk og vilkårlig terrormaskineri. Overslagene over antall mennesker som mistet livet som følge av tiltak gjennomført under Stalins lederskap er svært varierende, men et gjennomsnittsoverslag lyder på 20 millioner over en 23-årsperiode. Millioner av mennesker ble sendt i GULag-konsentrasjonsleirene." 20 MILLIONER?!?
*googler videre*
"Hitler forbød alle opposisjonspartier og forfulgte politiske, ideologiske og kulturelle motstandere og personer tilhørende forskjellige minoritetsgrupper, rasemessig eller på annet vis. Samtidig restrukturerte han økonomien og satte igang store sosiale programmer og utbygging av infrastruktur og teknologi. Han fremmet samtidig en ekspansiv utenrikspolitikk, og Tyskland og dets allierte i aksemaktene kontrollerte på det meste store deler av Europa. På den annen side fremmet han en nyhedensk og rasistisk «blod og rase»-ideologi, og bedrev en systematisk diskriminering og senere forfølgelse av bl.a. jødene og sigøynerne – som kostet rundt seks millioner europeiske jøder livet i holocaust." 6 MILLIONER?!? Enorme tall hos begge, men det er tross alt en forskjell på 14 millioner, så jeg velger (motvillig) Hitler. (Lar tallene bestemme, så slipper jeg på en måte å ta valget..)

Jeg ville servert en delikat quiche med urter som valurt (gir leverskader og kreft), trollhegg (irriterer tarmen så voldsomt at det fører til blodig diaré, oppkast og store smerter) i tillegg til solblom og ryllik som også er giftige. Huff, nei, dette ble veldig ille. Jeg er ikke for dødsstraff eller noe, så kanskje jeg heller skulle satset på en bedre middag mens han var fjorten år eller noe, så kanskje den påfølgende historien hadde blitt en annen. Han egnet seg jo helt klart ikke som politiker, så kanskje jeg kunne påvirket ham til å bli baker eller gartner? Jeg ville definitivt servert ham sjokoladeknuter og mammas fabelaktige berlinerboller med selvplukkede bringebær i midten og Yogi-te. Der ser dere, dessert igjen, ingen middag. Tydelig hva som står i mine tanker. Middagen må jeg tenke mer på..
Infoen er hentet fra Wikipedia.
5. Hvis du kunne spilt i en film, hva skulle filmen handle om? Eller.. Hvis det skulle bli laget en film om livet ditt, hvem skulle ha spilt deg?
Karoline, din snik! Johnny Depp skulle spilt meg! Han er awesome!
Dersom jeg skulle spilt i en film, ville den kanskje handle om et historisk drama (helst ikke krig), eller en animasjonsfilm, der jeg måtte hatt på en sånn sær drakt slik at filmfolkene kunne fått mine bevegelser, men lagt på et animert dyr på skjermen, a la Andy Serkis som Gollum i Ringenes herre.
6. Hvis du fikk sjansen til å henge rundt med Obama i Det Hvite hus og styre verden litt, hva ville du ha gjort? 
Jeg ville spist is fra den lille isbaren i andre etasje, pistasje-is med sjokoladekuler, deretter ville jeg hoppet litt på trampolina i hagen, og til slutt sendt ut et forbud mot dødsstraff til alle delstater som fremdeles har det. I tillegg ville jeg gitt opp alle planer om nye atomkraftverk (og lagt en plan for å stenge de som er), og satset nesten alt av penger innenfor energibudsjettet på fornybar energi, blant annet en smart bølgeskvulpenergioppsamler.
7. Hvis du måtte ha et insekt som kjæledyr, hvilket insekt ville du hatt? 
Huff, dyr (eller insekter for den saks skyld) i bur er ikke helt meg... Jeg ville hatt et insekt som kan være ute og klare seg selv og som jeg kanskje kunne sagt hei til litt inn i mellom. Kanskje en liten spinnkjerring oppunder hustaket?
*ingen bilde...*

8. Hvis du måtte ha flyttet til et annet land og blitt der for alltid, hvor hadde du flyttet? 
Jeg tenkte umiddelbart på Frankrike, men etter nærmere ettertanke ville jeg nok valgt Sverige. Da er det så nært at familie og venner kunne besøkt oss ofte(re), noe som er essensielt når man selv ikke kan dra på besøk til Norge..

9: Hvis du plutselig ble superallergisk mot nesten alle matvarer i hele verden, bortsett fra èn vare som du kunne velge selv - hva ville du valgt?
Sukk, Karoline, du skal ikke skrive inn dine egne svar i spørsmålsoversikten! Jeg ville også valgt potet! Veldig nøytral på smak, og kommer i maaaange former og varianter. Men dersom potetgull; man tåler vel likevel ikke krydderet og fettet?
 
10: Hvilken ting ville du hatt med deg hvis du strandet på en øde øy?
Forutsatt dekning; mobiltelefon! Dessuten, en båt burde vel gå inn under kategorien "ting"? Dersom jeg verken hadde telefon eller båt, ville jeg vært mest fornøyd med å ha Timotei med meg, for han ville sikkert hatt med seg noe lurt :) Men Timotei faller vel kanskje utenom kategorien? ;)

Det var det! Pjuuuu... Sa jeg at min søster er krevende? Jeg sender utfordringen videre til alle som vil ta den. Det får tankene i sving!

Korreksjon i ettertid: Det gjelder å lese tettskrevet informasjon nøye! Hitler var årsaken til at 6 millioner jøder ble drept, men også andre døde som en direkte årsak av Hitlers kommandoer, så jeg vil anta at han slår Stalin i antall liv han har tatt...

1 kommentar:

Karoline sa...

Hahahahahahahaahah! Veldig bra svart :D Skjønne ikke koffer du stressa sånn, det e jo bare for moro skyld :) No ble vi enda bedre kjent! Hurra!
Like spesielt godt svaret til hvem du ville hatt som middagsgjest XDDDD